تبلیغات
 صدای سکوت - هر شب تنهایی؛ ملودی مرگ یا زندگی؟
صدای سکوت
آوای موسیقی فیلم
ارائه شده در تاریخ 5 تیر 89 توسط سهام سلامت | نظرات ()
طبقه بندی: بررسی موسیقی متن، 
برچسب ها: هر شب تنهایی، رسول صدر عاملی، محمد رضا علیقلی،  

هر شب تنهایی

در هر شب تنهایی، در نخستین سكانسی كه موسیقی می‌شنویم، سكانس مربوط به پخش برنامه رادیویی است كه در آن گیتار الكترونیك در پس زمینه صدای لیلا حاتمی پخش می‌شود. این بخش را نمی‌توان جزو موسیقی‌ای كه محمدرضا علیقلی برای فیلم ساخته به حساب آورد، چرا كه با موسیقی كل فیلم تفاوت دارد.


دومین قطعه موسیقی كه در این فیلم می‌شنویم‏، ادامه همین سكانس مربوط به برنامه رادیویی است كه بازیگر زن فیلم به‌عنوان مجری برنامه درباره مرگ صحبت می‌كند. در این صحنه قسمتی از یك ركوییم (سرود عزا در موسیقی غربی) شنیده می‌شود كه با موضوع كلی فیلم و موضوعی كه مجری برنامه درباره آن صحبت می‌كند، ارتباط دارد.

اما نخستین سكانسی كه موسیقی خود فیلم شنیده می‌شود‏، سكانس پیدا شدن بازیگر زن توسط مرد است كه تقریبا در نیمه‌های فیلم اتفاق می‌افتد‏. در این سكانس موسیقی اركسترال و پر حجم شروع می‌شود و با تأكید بر فلوت و سازهای بم اركستر، در نهایت با پیانو و فلوت به فضایی آرام فرود می‌آید. در قسمت بعدی نیز اركستر پرحجم شنیده می‌شود كه ملودی اصلی آن با فلوت و پیانو نواخته می‌شود. البته اگر بخواهیم یك مشخصه برای موسیقی فیلم هر شب تنهایی درنظر بگیریم، باید به حضور پررنگ ساز عود و كلا سازهای بم اشاره كرد كه علیقلی مثل همیشه از آنها به‌خوبی استفاده كرده‌است. در عین حال نقش فلوت نیز در برخی صحنه‌ها زیاد است اما تمركز اصلی بر سازهای بم قرار دارد. در مجموع قطعات كوتاهند و ناگهان پایان می‌یابند و دوباره شروع می‌شوند.

اگرچه هیچ آهنگسازی از كارهای قبلی خود تقلید نمی‌كند اما اغلب آنها در كارهایشان ردپایی به‌جا می‌گذارند كه مثل امضا در آثار نقاشی می‌ماند. از سوی دیگر علاقه آهنگساز به برخی سازها و شناخت ظرفیت و توان هر ساز نیز می‌تواند دلیلی برای استفاده بیشتر از آن ساز یا سازها باشد.

شاید علیقلی یكی از آهنگسازانی باشد كه بدون دیدن نامش در تیتراژ فیلم‌ها نیز تنها با شنیدن موسیقی آن می‌توان تشخیص داد كه این اثر را علیقلی ساخته است؛ هر شب تنهایی یكی از همین نمونه‌هاست. به‌ویژه آنكه به موسیقی‌ای كه علیقلی برای فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیك» ساخته نیز بسیار نزدیك است.

البته بدون آنكه قصد مقایسه بین این دو فیلم را داشته باشیم بد نیست به یك وجه مشترك آنها اشاره كنیم كه در موسیقی آنها نمود داشته‌است. موضوع هر دو فیلم، مرگ و نزدیك شدن به مرگ به واسطه بیماری است. صرف‌نظر از اینكه هر فیلمساز نگاه خاصی به مرگ داشته و شیوه متفاوتی را برای پرداختن به این موضوع انتخاب كرده، انتخاب علیقلی به‌عنوان آهنگساز شباهت‌هایی را بین این دو فیلم به‌وجود آورده است.

علیقلی از موسیقی لطیفی برای هر دو فیلم استفاده كرده تا مرگ را شیرین‌تر نشان ‌دهد. جالب آنكه در برخی صحنه‌ها حتی موسیقی با ریتم سه ضربی نواخته می‌شود كه از این جهت نیز به موسیقی خیلی دور، خیلی نزدیك شبیه است. به هر حال استفاده از ملودی‌های آرام و ریتم‌های سه ضربی در كنار هم نگاه زیبای علیقلی را به مرگ نشان می‌دهد.


همشهری آنلاین



درباره وبلاگ

** مدیر وبلاگ : سهام سلامت ** فارغ التحصیل موسیقی جهانی دانشگاه هنر
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
جستجو
آخرین مطالب
آرشیو
موضوعات
مدیر وبلاگ
پیوند ها

پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
ابر برچسب ها
نظر سنجی
به نظر شما مشکل عمده موسیقی فیلمهای ایرانی چیست؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت